The first days in the Philippines. - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Daily Giebels - WaarBenJij.nu The first days in the Philippines. - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Daily Giebels - WaarBenJij.nu

The first days in the Philippines.

Blijf op de hoogte en volg Daily

28 Augustus 2014 | Filipijnen, Calinan

Na lang wachten, veel zenuwen en afscheid nemen was het dan eindelijk zover.. 18 Augustus 2014, de dag van vertrek!
Nog even controleren of ik alles wel daadwerkelijk had ingepakt zodat ik met ‘een gerust hart’.. kon vertrekken!
Eenmaal te hebben ingecheckt, afscheid te hebben genomen en door de douane te zijn geweest was er geen weg meer terug. Pas in het vliegtuig kwam het besef hoelang ik hier al naar had uitgekeken en hoeveel zin ik hier in had!

Na ongeveer 12 uur vliegen arriveerde we in Singapore, dit voor een tussenstop van 3,5 uur. Een erg mooi en moderne vlieghaven, waar veel te zien was!
De tweede vlucht was een wat kleiner vliegtuig, deze vloog in ongeveer 4 uur naar Cebu. In Cebu nogmaals een kleine technische stop. Vanaf Cebu was het nog maar een klein uur vliegen naar de plaats van bestemming, Davao! Eenmaal te zijn aangekomen hebben we onze koffers in handen gekregen en stonden Helen en Dods ons op te wachten. Een lief klein busje bracht ons en al onze bagage naar het ziekenhuis. Naast het ziekenhuis was een klein verrassingsfeest georganiseerd voor Dr. Robillo, de eigenaar van het ziekenhuis omdat hij 65 jaar was geworden. We kwamen dus op een goed moment! Erg leuk om te zien hoe enthousiast de mensen zijn wanneer je aankomt, hoe mooi en leuk ze je vinden alleen al omdat we Nederlanders en dus blank zijn.

De ochtend was zwaar, we waren uitgeput van de lange reis en het tijdverschil. Toch ook erg nieuwsgierig na hoe alles er in het daglicht uit zou zien, dit konden we bij aankomst niet zien, 6 uur is het al helemaal donker.
We besloten het de eerste dag rustig aan te doen. Helen gaf ons tips over zowel de cultuur, hun vaste rituelen en dingen die we absoluut wel moeten doen als tips over dingen die we absoluut niet moeten doen.
Het ziekenhuis ligt gelegen aan Calinan, daar is een grote supermarkt waar we vast wat belangrijke spullen konden halen voor in het huisje. Erg goedkoop vergeleken met Nederland! Ook in Calinan staarde de mensen op straat ons aan omdat we blank waren, ze zwaaien, geven je highfive of roepen dat je mooi bent. Erg bijzonder om zo in het middelpunt te staan.
’S Avonds werd ons een rondleiding aangeboden door het gehele ziekenhuis, dit namen wij maar al te graag aan. Andere studenten hadden ons al verteld dat alles zou mogen, maar echt alles kan en alles mag. Zomaar bij patiënten na binnen lopen en foto’s van ze maken of baby’s vasthouden en met ze knuffelen. Heel bijzonder z’n eerste dag met heel veel informatie en alle nieuwe indrukken.

De derde dag mochten we meedraaien in het ziekenhuis. Twee op de dokterspost en twee op de eerste hulp. Dit liep echter heel anders als in Nederland. Er werd gelijk gevraagd of we wilden helpen, en dan hebben ze het niet over het schoonmaken van een wond, maar bijv. over het hechten. Bij de dokterspost kwam er een patiënt binnen met een paar heftige wonden in zijn hand, hij bloedde flink. De patiënt werd doorverwezen naar de eerste hulp waarbij hij een kleine operatie moest ondergaan. Verpleegsters riepen ons en nodigde ons uit om er bij te zijn.
Tegen de middag kwam er een zwangere vrouw binnen in een rolstoel, haar vliezen waren 23 uur van te voren al gebroken. Het was de vraag of een normale bevalling acceptabel was of dat ze alsnog een keizersnee zouden uitvoeren. In beide situaties zouden we mogen meekijken. Het werd een normale bevalling. Na ongeveer 4 uur werd er een kern gezond en prachtig jongetje geboren. Wat speciaal om hier bij te mogen zijn! Natuurlijk lieten we de pasgeboren baby bij zijn moeder rusten, na een tijdje vonden we het wel prima en wilde ook wij de baby even vasthouden, knuffelen en op de foto!
Geweldige ervaring rijker!

Deze eerste werkdag was vermoeiend maar super! Eenmaal in het huisje van plan te zijn om wat te rusten.. Stond de elektricien voor de deur. Eindelijk zou onze stroom gemaakt worden die het vanaf onze aankomst nog niet had gedaan. Hoe blij kun je zijn met een beetje stroom? Erg blij!

JecJec (hoofdverpeegkundige) bood aan om een dagje met ons naar de SM, shoppingmall te gaan. Wauw wat is dat groot zeg! Van restaurantjes, dierenwinkels, moderne kledingzaken, welnesscenters tot telefoonwinkels, noem maar op! Dat laatste was op dat moment het belangrijkst, een telefoonwinkel! Eindelijk een wifi kastje en eindelijk een lokale simkaart voor in de telefoon, dus eindelijk goed contact met thuis!
We besloten om een restaurantje te pakken, geen rijst maar gewoon frietjes, hamburgers en nacho’s. Heerlijk!
JecJec raadde ons aan om de andere dag misschien te gaan zwemmen bij Villa Christina. Onderweg terug naar huis werd aangewezen waar het precies was, zodat we het makkelijk konden vinden.

De andere dag dus op na Villa Christina. Het was raar weer. Het ene moment bewolking, het andere moment zon. Dat alles laat de temperatuur niet zakken, het was gewoon 29 graden. Een mooie temperatuur om te zwemmen dus. Villa Christina is een mooi gelegen zwembad. Veel bloemen, planten, speeltuinen enz. Genoeg te zien en veel foto’s. Bij het zwembad aangekomen te zijn werden we gelijk naar een plaats in de schaduw begeleid. Dit wilden we natuurlijk niet, zo worden we nooit bruin! De mensen keken ons vaag aan toen we zeiden dat we in de zon wilden liggen zodat we een kleurtje zouden krijgen, maar begeleiden ons naar een zonnig plekje.
Dezelfde avond gingen we na de coffeeshop. Nee niet zo als in Nederland.. In deze coffeeshop zijn er alleen pizza’s, sandwiches, verschillende koffie en frappe koffie verkrijgbaar. Inmiddels zijn we er erg vaak te vinden voor een ‘frappe mokka of caramel’.

Eindelijk.. shoppen en relaxen! Op naar de SM om ons een dag te vermaken!
Gezellig gewinkeld, gewinkeld, gewinkeld, gegeten en gewinkeld! Tijd voor een massage? Tuurlijk!
De massage was lekker ontspannend en we waren dik tevreden na afloop! We konden er weer tegenaan!

Een regendag, ook een keer lekker! Erge regenbuien met veel overstromingen en slechte internetverbinding. Balen, maar koelt lekker af! Een rustig dagje thuis dus.. Huisje schoonmaken, verslagen bijhouden, boeken lezen.. Wij vermaken ons wel! Helaas toch door de regen om wat te gaan eten, tot onze enkels in het water. Maar wij zijn bikkels en niet van suiker!

De volgende dag, een operatie op de planning.
We hadden te horen gekregen bij een operatie aanwezig te mogen zijn, niet wetend wat voor een operatie. Spannend maar leuk!
Een man van 73 kwam de operatiekamer in gewandeld met een infuus in zijn hand. Ging zelfs zelf op de tafel liggen voor zijn operatie aan een hernia. De man werd plaatselijk verdoofd en zou dus alles mee kunnen krijgen en kunnen zien tijdens de operatie. Dit was niet het geval, opeens een luid gesnurk.. De man oude man was in slaap gevallen.
De operatie was geslaagd en het zag er goed uit.
Mooi om het ook eens een keer in het ‘echt’ te zien in plaats van op tv.

Vandaag opnieuw een bevalling mogen meemaken. Erg speciaal! Sommige studenten krijgen er de kans niet voor in de tijd die ze hier door brengen. De bevalling verliep soepel en erg snel. Een kerngezond meisje werd binnen 1,5 uur geboren. Het was echt een ‘meisje meisje’ super mooi!
Na de bevalling zijn we na het verblijf gegaan voor kinderen met vele verschillende beperkingen. De komende week brengen we daar door. Indrukwekkend om te zien hoeveel verschillende beperkingen er zijn. Ik hoop er een hoop te leren en te zien, ik ben super nieuwsgierig!

Alweer een dag voorbij gevolgen.. Het gaat super snel!
We hebben het onwijs naar ons zin en zijn benieuwd na alle ervaringen die we nog zullen meemaken!

Dikke knuffel!

• 28 Augustus 2014 - 15:39

Sanne:

Echt super mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt Dail. Ik wacht met smart op je volgende reisverslag. Geniet er van! Trots op jou! Liefs Sanne

• 28 Augustus 2014 - 15:47

Floor:

Waauw dail wat een mooi verslag van je ervaring tot nu toe daar, om jaloers op te worden!!! Super dat je het zo naar je zin hebt, dat doet ons hier ook allemaal goed. Heeel veel plezier, succes en genieten! Wij zijn allemaal trots op je! Ben erg benieuwd naar je volgende verslag! Dikke knuffel xxxx

• 28 Augustus 2014 - 17:27

Pap/mam:

mooi verslag van de eerste dagen hartstikke leuk om dit met iedereen te kunnen delen hoop dat je nog veel ervaringen rijker zult worden veel liefs xxxxxx pap en mam

• 28 Augustus 2014 - 18:37

Jos Gossens:

Heel mooi verslag geniet er maar mooi van ik zie de volgende verslagen wel gr

• 28 Augustus 2014 - 18:53

Theo Toos:

leuk om iets bij te schrijven bij dit reisverslag..Wij vinden het leuk en heel mooi dat je dit aandurfde het is niets niks om naar de andere kant van de wereld te gaan je kan er veel van leren je heb wel iets van mijn weg [opa] ik was ook al vroeg van huis weg om iets van de wereld te zien... en dat wil ik nu nog wel. wij wensen je veel plezier ..en veel ervaring op doen . wij houden veel van je ********OPA..OMA....

• 28 Augustus 2014 - 19:14

Ria Timmermans:

Wat een ervaring rijker!! Wat fijn dat de eerste indrukken goed zijn,dat maakt het verblijf een stuk makkelijker. Ik wens je nog veel plezier! En tot het volgend verslag,ik zal je volgen.
    Groetjes Ria

• 29 Augustus 2014 - 21:00

Nellie Eikhoutvan Sur:

hallo Daily hier met nellie zo als ik gelezen heb je al wat meegemaakt en gezien ga zo door en dan gaat het ook een stuk makkelijke verders wens ik je nog een mooie tijd daar in dat verre land en ik kijk uit na het volgende verslag groetjes nellie

• 29 Augustus 2014 - 21:07

Kelly:

Wat een super verhaal en super toffe ervaringen die je al hebt meegemaakt. Maar dat kan natuurlijk ook niet anders met een SUPER stagiaire! Moet zeggen dat als ik mijn ervaringen van de afgelopen tijd hier neer zou zetten, het er een stuk saaier uit zou zien! Zonder jou is het hier ook verdomde saai! Ik ben zo ontzettend trots op jou... Kan niet wachten op je volgende reisverslag. Heel veel liefs en dikke kussen naar de andere kant van de wereld voor jou moppie xxxxxx

• 29 Augustus 2014 - 21:17

Oma Leen:

hallo oma hier. hoe gaat het daar? wanneer wil je Skype..

heel veel kusjes van Oma Leen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 30 Augustus 2014 - 09:55

Fred, Wilma En Lisa:

Hoi Daily,
    wat een leuk verslag heb je geschreven! Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Op naar je volgende verslag. Groeten van de buurtjes en een knuffel van Spikey.

• 30 Augustus 2014 - 12:41

The / Griet:

Hoi Daily wat leuk dat je dit allemaal mee kunt en mag meemaken zo'n verre reis en tevens er nog van kunt leren. Wij wensen jou nog veel plezier en een prettig verblijf op je stageplek.
    Groetjes The /Griet doei en tot het volgende verslag doeiiiiiiiiiiiiiii.

• 30 Augustus 2014 - 16:12

Mai Vd Velde Toonen:

Hoi Daily, wat leuk dat we je verslagen kunnen lezen. Erg leuk geschreven en wat heb je al veel "gedaan" daar! Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag. Als ik het zo lees heb jij een super tijd daar en een super stage

• 30 Augustus 2014 - 16:52

Oma Leen:

hallo lieverd wat een leuk reisverslag ,zover weg en toch je belevenis kunnen volgen.
    ja jij krijgt mij wel aan de techniek.in een korte tijd al veel gedaan en wat fijn dat je het zo naar de zin hebt ik wens je nog een geweldige tijd daar en kijk uit naar je volgende verslag .
    gr en kusjes van oma
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 30 Augustus 2014 - 18:13

Anita Silver :

Hallo Daily zo leuk om dit te lezen en al de fotoos te zien wat een belevenis we zijn trots op jouw ik ga het aan Shaneen vertalen ze vind het ook altijd leuk als ze je fotoos ziet nog veel plezier groetjes Anita

• 30 Augustus 2014 - 21:08

Ton En THeetje :

We hebben jou hele verhaal gelezen fantastisch wat n prachtige belevenis we blijven jou volgen Gr. THE en ton xxx

• 31 Augustus 2014 - 10:36

Mien Van Asten:

Hoi Daily !
    Ik weet niet of je mij kent ,maar ik ben de buurvrouw van jou Oma Leen,
    eerst in de Faunastraat en nu in het appartement !

Wat knap dat je dit aandurft ,zo ver van huis !
    Maar het zal een hele ervaring zijn hoe het in een ander land is !
    Uit jou verhalen kunnen wij een beetje opmaken hoe het daar is !
    Ik wens je veel geluk, en geniet er van !!
    Gr. Mien van Asten !

• 03 September 2014 - 23:14

Diny Haerkens:

Hoi Daily, ik hoorde van oma dat je het erg naar je zin hebt. Erg leuk om hier te lezen wat je allemaal beleeft. Ik zeg, geniet ervan meid dit is een ervaring die ze je nooit meer afnemen! Ik zie nu al uit naar je volgende verslagen. Lieve groetjes, Dien d'n Hoas

• 04 September 2014 - 11:09

Angela:

Ha Daily,

Erg leuk om je verhaal te lezen. En heel prettig dat je ervaringen tot nu toe zo goed zijn.
    Geniet er van en een hele leerzame tijd gewenst!

Groet Angela

• 06 September 2014 - 14:45

Manouk En Roos:

Super leuk om je verhalen te lezen. Heel veel plezier succes en we blijven jouw volgen!!!

Groetjes vanuit Malderburch

liefs Manouk en R oos

• 07 September 2014 - 09:46

Jenny De Bruin:

Hoi Daily

Leuk om je te mogen volgen,en wat een leuke ervaringen heb je al meegemaakt in de korte tijd dat je er bent,heel veel succes nog.

Groetjes vanuit het mooie Gruusbek