More and more experiences.. - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Daily Giebels - WaarBenJij.nu More and more experiences.. - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Daily Giebels - WaarBenJij.nu

More and more experiences..

Blijf op de hoogte en volg Daily

09 Oktober 2014 | Filipijnen, Calinan

Evaluatie met Helen (begeleider)..
Spannend, onze laatste weken inplannen!
Niet heel veel tijd meer om alles te bezoeken dus..
De Medical Mission, China Town en The Health Center stonden nog op ons lijstje! De overgebleven dagen zouden we in het ziekenhuis verblijven.
Voor de overgebleven dagen in het ziekenhuis gaf Helen ons een kleine opdracht.
20 medicijnen, 10 infusen, 3 injecties en 5 (eigen keus) handelingen.
Deze opdrachten moesten goed gekeurd worden door de verpleegkundige van die dag. Zo hoefde we ons niet te vervelen..

China Town!
Een aantal weken geleden gaf Helen en Robillo aan dat we mochten deelnemen aan een Medical Mission. De Medical Mission bevindt zich altijd in de bergen. In de bergen wonen mensen die weinig tot niets hebben. Wij zouden die mensen een dag gaan ondersteunen door medicatie aan te bieden vanuit het ziekenhuis.
Ons leek het erg leuk om hier een deel van het sponsor geld aan te besteden. In overleg met Helen en Robillo kwamen we op het idee om 300 schoolpakketten te sponsoren.
Een groot deel van de kinderen in de bergen gaat namelijk gewoon naar school, helaas hebben ze niet het geld om materiaal aan te schaffen.
Zo gezegd, zo gedaan.. Op naar China Town!
China Town is een lange straat met winkels van groot tot klein en erg goedkoop.
Binnen een uur hadden we onze 300 schoolpakketten bij elkaar.
Jeetje, wat een hoop dozen!
Gelukkig helpt het personeel je hier maar al te graag mee, en brachten alle dozen naar de auto.
Nog niet stilgestaan bij het klaarmaken van al die schoolpakketten..

Souvenirs kopen..
Alweer weekend! Hoog tijd om weer eens te gaan winkelen..
Toch nog maar even terug naar China Town!
Super leuke winkeltjes, van alles te krijgen. Goed geslaagd dus!
Tegen de avond maar weer naar de SM om daar nog even wat winkeltjes te bekijken en wat te eten.
We kwamen langs een winkel met materiaal voor ziekenhuizen, huisartsen, verzorg – verpleegtehuizen enz. Van operatietafel tot oorthermometers..
Tijdens onze eerdere stageweken bij The Care For The Elderly vonden we het erg lastig dat er maar 1 bloeddruk meter aanwezig was. De dagelijkse vitale functies meten bij alle ouderen duurde dus erg lang!
Het was dus makkelijk besloten toen we door de winkel heen liepen. Wij zouden een bloeddruk meter kopen voor The Care For The Elderly, we hadden tenslotte zelf ondervonden hoe hard er een tweede bloeddruk meter nodig was!

Maandag, vakantiedag!
Lekker z’n lang weekend.. Alle tijd om de schoolpakketten klaar te maken!
Wat een werk.. 300 schoolpakketten!
Super leuk resultaat met veel verschillende kleuren!
Hier zouden we de kinderen tijdens de medical mission een hoop plezier mee doen.

The Medical Mission..
Super nieuwsgierig! Als wij het hier al armmoedig vinden, hoe zal het dan in de bergen zijn?
Zullen de mensen kleren aan hebben? Of net als op tv alleen een doek om zich heen gewikkeld hebben?
Een wagen vol geladen.. Op naar de bergen, een lange rit!
Angstig naar buiten kijkend en een misselijk gevoel.. Alsof dat nog niet erg genoeg was, lag er in iedere draai van de berg een vrachtwagen of bus gekanteld.
Eindelijk op de plaats van bestemming, blij om het busje uit te mogen!
Wat een hoop mensen.. Gelukkig wel met kleding, niet de mooiste.. Maar ze hadden wat aan!
Veel moeders met kinderen, die kwamen voor medicijnen. Niet 1 of 2 kinderen, maar 4 of 5!
Net zoals in Nederland wilt iedere moeder het allerbeste voor hun kind, hier ook. Opgeluchte gezichten zodra ze de medicatie voor hun kinderen in handen kregen!
Het personeel dat in de keuken van het ziekenhuis werkt was ook mee. Zij verzorgde het eten voor alle kinderen. Vreselijk om te zien.. Deze kinderen weten pas wat honger is!
Sommige kinderen sloten zelfs meerdere keren aan in de rij..
Ondanks de armoede waren de mensen erg tevreden en dankbaar. En wat een schattige kinderen liepen er rond!
Een aantal schoolkinderen waren aanwezig bij de Medical Mission, wat een verbaasde gezichten toen ze de schoolpakketten in hun handen kregen. Kijken je niet begrijpend aan, waarom je het hun geeft. Ouders knikten en konden alleen maar dankbaar reageren.
Nadat iedereen was voorzien van medicatie, eten en schoolpakketten was het tijd om weer te gaan.
Die zelfde avond helaas nog helemaal naar de stad, dood en dood moe.
Maar.. voor een goed doel! Onze reis boeken naar Boracay voor de een na laatste week!
Wat kijk ik daar naar uit zeg! Een warme douche en een normaal bed..

Health Center!
Vroeg uit de veren voor een dagje Health Center..
Wat een hoop baby’s! Super schattig natuurlijk.
Pasgeboren of al 1 jaar geweest, er komt van alles binnen!
Woensdag is een inloopdag voor vaccinaties, een hoop baby’s geïnjecteerd dus..
Wel zielig hoor.. Een naald die zo groot lijkt dat die dwars door hun kleine armpje of beentje lijkt heen te gaan! En dikke tranen zodra je injecteert..

Nog maar een week stage lopen..
Nooit verwacht dat een sec, min, uur of dag zo snel kon gaan!

Dikke knuffel!

• 09 Oktober 2014 - 21:14

Ria Timmermans:

Inderdaad wat gaat de tijd snel! Maar leuk om te lezen dat het goed gaat en wat heb je allemaal meegemaakt ,leuke dingen en de mindere kanten. Hoop je gauw weer te zien .

• 11 Oktober 2014 - 09:49

Pap En Mam:

Hoi Meiden

Dail wat leuk infusen injecties medicijnen geven,erg leerzaam ,hier in holland zou dat niet mogelijk zijn.
    en die kado`s voor de kinderen fantastisch helemaal goed,jullie hebben het sponsor geld goed besteed.
    nog een week stage dan genieten van het prachtige eiland Boracay ,zo ik de foto`s zie goed vertoefen.
    nou hebben jullie verdient hoor. trouwens weer een erg goed verhaal Dail

Geniet met z`n allen van de laatste drie weekjes

Veel liefs
    Dikke Knuffel Pap en Mam

• 11 Oktober 2014 - 16:08

Thé ,Griet:

Hoi Daily weer een leuk verslag van je werk[vakantie] je hebt in die korte tijd al veel [levens] ervaring opgedaan goed voor het verdere verloop van toekomst. Geniet van je laatste weken daar op het eiland Boracay . Tot ziens doeiiiiiiiiiii.
    Groetjes Thé , Griet.

• 12 Oktober 2014 - 22:38

Nellie Eikhout:

hallo daily leuk verslag heeft u weer gemaakt je hebt al heel veel meegemaakt en gezien al die tijd maar daar word je alleen maar beter van maar daily nu nog een paar weekjes en het zit er op en zoals ik iedere keer gelezen hebt is het echt naar u zin geweest en heel veel ervaring opgedaan en daar gaat het om verders geniet nog van die paar weekjes en dan komt er weer een andere tijd voor jou groetjes nellie van sur

• 13 Oktober 2014 - 13:33

Rowdy Coopmans:

hoi daily wat een ervaringen zeg die jij meemaakt.heb respect voor t goede werk wat je daar doet ..ik hoop ook dat je t zelf naar je zin hebt.maar wat ik zo hoor van mamma en pap en opa en oma lukt dat heel goed.ik hoop je gauw te zien.nog veel plezier die laatste weken en kom goed en gezond weer thuis.tot snel xxxxx rowdy

• 20 Oktober 2014 - 21:06

Jenny De Bruin:

geniet nog even van de mooie tijd die je daar mag beleven.

erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar in een cultuur die wij
    ons hier inderdaad niet voor kunnen stellen.

groetjes Jenny

• 23 Oktober 2014 - 10:59

Helga:

Daily wat een mooie reis verslagen om te lezen en de ervaring die je daar hebt op gedaan super meid verder wens ik je nog een mooie tijd en een goeie terug reis na Nederland gr en tot gauw

• 29 Oktober 2014 - 14:32

Ton En THE:

Wel een beetje laat maar wat een geweldige ervaring.
    We hopen je gezond en wel weer thuis te zien Gr. Ton en the

• 02 November 2014 - 11:16

Jos Gossens:

Mooi ik zie je hoop ik dinsdag weer